6/06/2014

What Is Superior, Mind or Body According to Buddhism. වඩා බලවත් සිත (චෛතසිකය) ද සිරුර (භෞතිකය) ද ?

Posted by with No comments

  


බුද්ධ ධර්මයට අනුව මනස සිරුරට වඩා බලවත් බව පැවසේ.කෙසේ වුවද මම මෙම ලිපිය ලියන්නේ සිරුර මනසට වඩා බලවත් බව මට හැගෙන බැවින් සහ මනස බලවත් නොවන බව පැහැදිලි කරනු පිණිසය.

බුද්ධ ධර්මයයේ මුලික හරය වනුයේ චතුරාර්‍ය සත්‍ය අවබෝධ කර ගනිමින් රහත් බවට පත්වීමයි. මිනිසා නැවත නැවත ඉපදෙන්නේ ලෝභය මෝහය ආදිය නිසා බැවින් එය මැඩ පැවැත්විම තුලින් සිත තවත් තැනක ඉපදීම අවසන් කල හැක. එනම් සංසාර ගමන අවසන් වී නිවන් සුව අත් විදි.
සිත තුල සිතුවිලි එකින් එක බැදී නව සිතුවිලි ඇති වීම ලෝභය මෝහය ආදි බැදීම් මත සිදුවන්නේ නම් රහත් බවට පත්වී ආසාවන් කෙලවර කරන උතුමකු එම මොහොතේ සිට ආසාවන් අහවර කල යුතුය. ඒ සදහා එම භවයේ අවසාන දක්වා සිටිය යුතු නොවේ.

එසේ නම් රහත් භාවයට පත් වු මොහොතේ සිට එම භවයේ අවසානය දක්වා ජීවත් වන්නේ ඇයි?
එම කාලය තුල විපර්යාසයකට බදුන් වනනේ සිරුර මිස රහත් භාවය නොවේ. එසේනම් මෙම විශේෂ අවධිය තුල සිතුවිල්ලක් අවසානයේ තවත් සිතුවිල්ලක් රහත් උතුමන් තුල ඉපදීමටත් , භෞතික සිරුර මිය ගිය දිනෙක එම මොහොතේ සිට නව සිතුවිල්ලක් නො ඉපදීමටත් හේතුව කුමක්ද?

එපමනක් නොවේ මේ අතරතුර කාලය තුල රහත් වුවද එම සිරුරට කුසගින්න දැනේ, පිපාසය දැනේ, වැසිකිලි කැසිකිලි අවශ්‍යතාවය දැනේ. සිරුර පිරිසිදු කිරීමද කල යුතුය, ස්නානය කල යුතුය මුව පිරිසිදු කල යුතුය. මේ කිසිවක් මනසට අවශ්‍ය දේ නොවේ. භෞතික සිරුර විසින් ඇති කරනු ලබන අවශ්‍යතාවයන්ය. එකී භෞතික සිරුර විසින් ඉල්ලා සිටින අවශ්‍යතා රහත් භාවයට පත් වු මනස විසින් ඉටු කරයි නම්, එය භෞතික සිරුර විසින් මනස ඉක්මවා යාමක් නොවේද?

මෙම භෞතික සිරුර විසින් මනස ඉක්මවා යාම අකේ අතටද විස්තර කල හැකිය. කිසියම් පුද්ගලයකු හදිසියේ මිය යාම සිතන්න. එවිට මනස බලවත් වුයේ නම්  “මම (මනස) මෙම සිරුර සමග තව වසර ගනනක් එක්ව සිටීමට සුදානම්ව සිටියෙමි“යි පවසා එම සිරුර හා බැදී පවතියිද? නැත. හදිසි මරණයක් සිදුවන ඕනැම අවස්ථාවක සිරුර හැර යාමට මනස සුදානම්ව සිටී. එය නිවසක් බද්දට හිමි තැනැත්තෙක් වෙනුවට ඹ්නැම අවස්ථාවක කාමරය හැර යාමට සුදානම් බෝඩිම් කරුවකුට සමාන කල හැක. බෝඩිම්කරුට කාමරයට අයිතිවාසිකම් නැත බලපෑමක් කලද නොහැක.

තවද මනස භෞතික සිරුර මත සිය මනසම උගසට තබයි. ඒ සංවේදනය ලබා ගැනීමට එයට අන් මගක් නොමැති නිසාය. ස්වයං සංවේදන හැකියාවක් මනසට තිබේ යැයි යමෙක් තර්ක කරයි නම්, මනස භෞතික සිරුර මත රදා පවතින්නේ ඇයි. එය හැර දමා තම ස්වාධිනත්වය රැක ගනිමින් තනිව පැවතිය හැක. මනසට එය කල නොහැක්කේ මනස යනු භෞතික සිරුරේ අතුරු ඵලයක් බැවිනි. මනස යනු සිරුරේ රසායනික ක්‍රියා කාරිත්වයක් මිස අන් කිසිවක් නොවේ.
 ඒ අනුව පෙනි යන්නේ භෞතික සිරුර,  මනස අභිබවා ක්‍රියාත්මක වෙන බව නොවේද?

 Image source:fitnessconnectionnc.com


හැගීම් - දැනීම්

0 ප්‍රතිචාර:

Post a Comment