6/09/2019

බෞද්ධයකු ලෙස ඔබ රැස් කරගන්න සියලුම කුසල් ඔබ සතු ද

බෞද්ධයකු ලෙස කුසල් රැස් කරන ඔබ , එම කුසල්  සියල්ල ඔබ සතු යැයි සිතා සිටිනවා වුවද , එය එසේ නොවන බව  බෞද්ධ ධර්මය තුළින් ම පෙන්වා දීමට මෙම ලිපිය ලියමි.
අපි සිතමු ඔබ රැකියාවට යන විට හමු වන  සිඟන්නෙක් බඩගින්නට යමක් ඉල්ලුවා කියා . ඔහු ගැන කණගාටුවන ඔබ දිවා ආහාරය සඳහා ඔබ ගෙන යන බත් පත ඔහුට පිළිගන්වයි. ඔහු බත් පත අනුභව කර ඔහුගේ කුසගින්න නිවා ගනී  . මෙය ඉතා පැහැදිලි කුසල කර්මයක් බවට  විවාදයක් නැත.
නමුත්  සිඟන්නා බත්පත තව යමෙකු ට විකුණා ලැබෙන මුදල් වලින් මත් ද්‍රව්‍ය පානය කලොත් ඔබ, ඉහත සඳහන්  කුසල කර්මයට ම හිමි කම් ලබනවා ද?
බහුතර මතය වන්නේ කුසලය තීරණය වන්නේ සිඟන්නා ඉන් අනතුරුව සිදු කරන දේ මත නොව , බත් පත දීමේදී ඔබ සිත තුළ ඇති වන යහපත් චේතනාව මත බව යි .
ගවයකු නිදහස් කිරීම , දිළිඳු අයෙකුගේ  ශල්‍ය කර්මයකට ආධාර කිරීම , පුණ්‍යායතනයක් අලුත් වැඩියාවට අමුද්‍රව්‍ය සැපයීම ,  ආදී මෙකී නොකී සියලුම  පුන්‍ය ක්‍රියාකාරකම් වලදී , ඔබ රැ ස් කර  ගන්නා කුසල්  සම්බන්ධයෙන් මේ තත්ත්වය  වැදගත් වේ .

ඔබ සිතා සිටින පරිදි ඔබ මුදල් ගෙව්වේ ගවයා මරනින් නිදහස් කිරීමට ය , එම නිසා ඉන් අනතුරුව ගවයා නැවත මස් කඩයට ගෙන ගිය ද එය ඔබට අදාල නොවන අතර ඔබ ලබන කුසලයටද  ඒ බලපෑමක් නොකරයි .
නමුත්  බුදු දහමේම ඇති අනෙකුත් ධර්ම කරුණු අනුව සලකා බලද්දි එය එසේ නොවන බව පෙනේ . ගවයාට ජීවිත දානය දීම තුළින් ලබන කුසල රැස්කර ගැනීමට නම් අනිවාර්යෙන්ම ගවයා මරණයට නියම වී තිබිය යුතු අතර ඔබේ මැදිහත් වීම නිසා ගවයා එම මරණින් නිදහස් විය යුතු ය .
ගවයා හිමිකරු ඔබට වංචාවක් කරන ලද්දේ නම් , ඔබේ යහපත් චේතනාව මත යම් කුසල කර්මයකට ඔබ හිමිකම් කියනවා වන්නට පුළුවන , නමුත් ගවයා ට ජීවිත දානය දීම තුලින් ලැබිය යුතු කුසල කර්ම ය ඔබ අත්පත් නොගනී .
මම එසේ කියන්නේ ඇයි .  ඊට හේතුව ,ඒ බව බුදු දහමේ ම පැහැදිලිව සදහන් කර ඇති බැවිනි.........

No comments:

Post a Comment